همه چیز در مورد یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

همه چیز در مورد یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

همه چیز درباره یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

یونولیت فشرده با چگالی استاندارد، به خانواده عایق های مصنوعی تعلق دارد و از نظر عایق حرارتی کارایی بیشتری دارد. همچنین یک ماده مقاوم، با طول عمر بالا و اجرای آسان است. با این حال، بدون عیب هم نیست. در این مقاله میخواهیم با تعریف و مزایا و معایب این ماده آشنا شویم.

 

همه چیز در مورد یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

 یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

 

یونولیت فشرده با چگالی استاندارد چیست؟

یونولیت فشرده با چگالی استاندارد ماده ای است که اغلب به رنگ آبی در صنعت ساختمان استفاده می شود. یک عایق حرارتی است که به شکل فوم پلاستیکی سفت و سخت در صفحات نازک ارائه می شود که به ویژه برای عایق کاری کف ها در زمینه ساخت و سازهای جدید و به طور کلی برای عایق های بیرونی استفاده به کار می رود. یونولیت فشرده یا با چسباندن با ملات چسب یا با تثبیت با استفاده از رولپلاک یا با قرار دادن آن بین ریل ها گذاشته می شود.

یونولیت فشرده با چگالی استاندارد از نفت خام و فومی که از مخلوط پلی استایرن و گاز دی اکسید کربن یا گاز HFC، هیدروفلوئوروکربن ها به دست می آید، تشکیل شده است تا جنبه متورم شدن به آن بدهد. ترکیب این مواد، یونولیت فشرده را به یک ماده بسیار سبک، 30 تا 40 کیلوگرم بر متر مکعب تبدیل می کند، در حالی که بسیار متراکم است.

پانل های یونولیت فشرده با چگالی استاندارد در ضخامت های مختلفی وجود دارند که هر کدام برای یک نوع عایق کاری مناسب هستند. به عنوان مثال پلی استایرن اکسترود شده با ضخامت 23 سانتی متر تا 33 سانتی متر برای اتاق زیر شیروانی گم شده، 20 سانتی متر تا 28 سانتی متر برای سقف و حتی 10 سانتی متر تا 15 سانتی متر برای کف استفاده می شود.

مزایای یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

اول از همه، یونولیت فشرده با چگالی استاندارد یک عایق حرارتی عالی است. این ماده عمدتاً برای عایق کاری مکان هایی که اتلاف گرما زیاد است، مانند کف، پشت بام، اتاق زیر شیروانی یا انباری، دیوارهای بیرونی از جمله دیوارهای زیرزمین و همچنین دیوارهای داخلی استفاده می شود. عملکرد حرارتی آن بر حسب وات بر متر کلوین (W/mK) بیان می شود. میزان یونولیت فشرده بین 0.029 و 0.037 W/mK متغیر است.

همچنین ماده ای است که در برابر فشار (تا 70 تن در متر مربع) و رطوبت بسیار مقاوم است. با این حال، به دلیل این ویژگی آخر، یونولیت فشرده با چگالی استاندارد برای عایق کاری در ساختمان های قدیمی مناسب نیست. مقاوم است و می تواند در شرایط آب و هوایی شدید چه سرد و چه گرم مقاومت کند. همچنین دارای طول عمر طولانی، بین 50 تا 75 سال است.

استفاده و نصب آن ساده است. با این حال، توصیه می شود که یونولیت فشرده با چگالی استاندارد را با دقت برش دهید و به مهر و موم هایی که از فوم پلی اورتان ساخته می شوند توجه ویژه ای داشته باشید. علاوه بر همه این موارد، یک ماده اقتصادی و ارزان است. اسلب های آن بسته به ضخامت آنها بین 6 تا 20 یورو در متر مربع در هر واحد قیمت دارند.

 

همه چیز در مورد یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

مزایای یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

 

معایب

یکی از معایب اصلی یونولیت فشرده با چگالی استاندارد عدم مقاومت آن در برابر آتش است. علاوه بر این، در صورت آتش سوزی، این ماده بخارات سمی آزاد می کند. همچنین در بین جوندگان بسیار محبوب است.

اگر این ماده یک عایق حرارتی کامل و بی عیب و نقص باشد، از طرف دیگر عایق صوتی آن بسیار متوسط ​​است.

یونولیت فشرده با چگالی استاندارد از نظر صنعت پتروشیمی یک ماده اکولوژیکی نیست، به خصوص که از نظر ضایعات، ماده ای است که تجزیه آن زمان می برد. بنابراین سابقه زیست محیطی آن خوب نیست.

انواع مختلف یونولیت فشرده

یونولیت فشرده با چگالی استاندارد با پلیمرهای فوم دار و گازهای بی اثر ساخته می شود. انواع مختلف XPS با گازهای استفاده شده در طراحی آنها متمایز می شوند:

CO2 برای صفحات با عملکرد حرارتی رایج (0.035W/(mK)) استفاده می شود.

HFC ها و HFO ها برای صفحات با عملکرد حرارتی برتر (0.029W/(mK)) استفاده می شوند.

یونولیت فشرده چگونه کار می کند؟

اثربخشی یونولیت فشرده با چگالی استاندارد بر اساس توانایی مواد در جلوگیری از ورود هوا و سرما به فضایی است که عایق بندی می کند. می توان آن را در داخل یا خارج ساختمان قرار داد. گازهایی که به عنوان عامل دمنده برای اکسترود کردن دانه های مونومر استایرن در زمان ساخت استفاده می شوند، سطح عملکرد عایق ماده را تعیین می کنند.

برای عایق کاری حرارتی کارآمد، توصیه می کنیم برای نصب یونولیت فشرده با چگالی استاندارد خود با یک صنعتگر RGE تماس بگیرید.

برای عایق کاری کف

یونولیت فشرده برای عایق کاری کف مناسب است.  قبل از قرار دادن پانل ها روی یک کف بسیار صاف، ابتدا باید یک نوار محیطی در امتداد دیوار قرار دهید. تمام سطح کف باید پوشانده شود و تمام شکاف ها باید پر شوند. در مورد گرمایش از کف ، شبکه گرمایش قبل از پوشاندن با سیمان روی پلی استایرن قرار می گیرد .

برای عایق کاری دیوار

ورقه های یونولیت فشرده به طور مستقیم برای عایق کاری داخلی به دیوارها چسبانده می شوند. سپس می توانیم چندین پوشش مانند کاشی، کاغذ دیواری یا رنگ قرار دهیم، به شرطی که صفحات با پارچه فایبرگلاس پوشانده شوند.

مزایا و معایب یونولیت فشرده به طور کلی چیست؟

فواید:

  • راندمان حرارتی
  • در برابر رطوبت، یخ زدگی و ذوب شدن مقاومت می کند
  • مقاومت عالی در برابر بار و فشار
  • خیلی سبک
  • آسان برای نصب

معایب:

  • عملکرد ضعیف عایق صدا
  • مقاوم در برابر آتش نیست
  • خیلی اکولوژیک نیست
  • گران
قیمت یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

قیمت یونولیت فشرده با چگالی استاندارد به اندازه و ضخامت پانل ها بستگی دارد. قیمت فروش آن در هر متر مربع از 400 تا 600 هزار تومان در متر مربع متغیر است.

 

همه چیز در مورد یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

قیمت یونولیت فشرده با چگالی استاندارد

 

بازیافت یونولیت فشرده

به طور کلی، مواد یونولیت مشمول برنامه‌های بازیافت مانند زباله‌های حاشیه‌ای که اغلب پیدا و جمع‌آوری می‌شوند، نیستند. زیرا، حتی اگر جمع آوری شوند، نمی توان آن ها را جدا یا بازیافت کرد. به همین دلیل، محصولات به دست آمده از بسیاری از مواد پلی استایرن که امروزه به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرند، باید برای پشتیبانی از سیستم های فشرده سازی و لجستیک استفاده شوند. اما امروزه سرمایه گذاری کافی در این زمینه وجود ندارد.

دلیل اصلی این امر چگالی کم فوم های پلی استایرن است و مجموعه اقتصادی آن چندان قابل قبول نیست. با این حال، اگر زباله فشرده شود، چگالی مواد را می توان تغییر داد و گلوله های پلاستیکی بازیافتی تبدیل به یک ماده بازیافت با ارزش برای تولید کنندگان می شود. اینجاست که تولید یونولیت فشرده با چگالی استاندارد اهمیت می یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید