کاربرد یونولیت سقفی استاندارد چیست؟

كروميت کندسوز

کاربرد یونولیت سقفی چیست؟. استفاده از آن استاندارد چه مزایایی را در پی خواهد داشت؟. مشخصات فنی یونولیت سقفی استاندارد چیست؟.

مزایای این نوع یونولیت استاندارد چیست؟

فوم سقفی در واقع قالب هایی از جنس پلی استایرن هستند که در بتن ریزی سقف ها مورد بهره برداری قرار می گیرند. بعد از این که فوم سقفی مورد استفاده در بتن ریزی، مقاومت مورد نیاز سازه را تامین کرد و باعث سفت شدن بتن به طور کامل شد این امکان وجود دارد که به راحتی آن را جدا نماییم. یکی از کاربردهای اصلی یونولیت سقفی استفاده از آن به عنوان پرکننده است. به کمک یونولیت سقفی می توانیم سقفی سبک تر و در عین حال مقاوم را داشته باشیم.

دقت کنید که یونولیت های سقفی به دو صورت استاندارد وغیر استاندارد در بازار موجود هستند. یونولیت سقفی استاندارد دارای میزان بسیار کمتری از ناهمگونی است. و به همین دلیل استفاده از یونولیت استاندارد باعث می شود که کیفیت بتن ریزی بیشتر شود. به کارگیری فوم سقفی غیر استاندارد هزینه های مستقیم را تا حدی کاهش خواهد داد. اما در نهایت موجب کاهش کیفیت بتن ریزی و در نتیجه تضعیف مقاومت سازه می شود. ضمن اینکه یونولیت غیر استاندارد هزینه های جانبی بیشتری را به استفاده کننده تحمیل خواهد کرد. از طرف دیگر فوم سقفی استاندارد از دانسیته بیشتری نسبت به نوع غیراستاندارد آن برخوردار می باشد. و به همین علت، مقاومت حرارتی، برودتی و صوتی بالاتری را خواهد داشت. در ادامه قصد داریم تا استانداردهای فنی این نوع یونولیت را مورد بررسی قرار دهیم.

مشخصات فنی یونولیت سقفی استاندارد

بلوک های سقفی پلی استایرن در شرایطی می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. که فاکتورهایی نظیر رواداری ابعادی، ایمنی در برابر آتش، مقاومت، شکل هندسی و… در تولید آنها رعایت شده باشد. به همین دلیل یونولیت سقفی دارای مشخصات فنی و استانداردهایی است که در ادامه به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندارد ایمنی در مقابل آتش

  1. بلوک های یونولیت در دو نوع کندسوز و غیرکندسوز تولید می شود. که طبق مقررات فقط استفاده از یونولیت سقفی کندسوز مجاز است. و استفاده از یونولیت های غیرکندسوز ممنوع می باشد. تولید کنندگان یونولیت سقفی  باید مدارک و اسناد مربوط به استفاده از مواد اولیه کندسوز را ارائه دهند.
  2. جهت حفاظت هر چه بهتر یونولیت سقفی و ممانعت از برخورد مستقیم حریق احتمالی با یونولیت باید زیر سقف با استفاده از یک پوشش مناسب مورد محافظت قرار گیرد. پوشش مذکور باید به تیرچه ها و تیرها اتصال پیدا کرده و مهار شود.
  3. اندود نباید به طور مستقیم به بلوک با هر گونه شکل هندسی متصل شود. این اتصال باید با استفاده از اتصالات مکانیکی مهار شده به تیرچه ها و تیرها مانند سیستم رابیتس انجام بگیرد. هر نوع دیگری از اتصال که بدون در نظر گرفتن شرایط ذکر شده باشد غیرمجاز محسوب می شود.
  4. با توجه به این موضوع که دیوارهای مابین واحدهای مستقل از جمله دیوارهای بین واحدهای تجاری یا آپارتمان های مسکونی باید در برابر آتش مقاوم باشند. چنین دیوارهایی می بایست از لایه بلوک های یونولیت عبور کنند و تا زیر سقف امتداد پیدا نمایند. راه دیگر نیز این است که از مصالح حریق بند به طور منطقی و مناسب استفاده شود به شکلی که بلوک های یونولیت مابین دو فضای مجاور دارای پیوستگی نباشند. و از گسترش پیدا کردن حریق احتمالی مابین دو فضایی که از طریق دیوار مقاوم در مقابل آتش ازهمدیگر جدا شده اند ممانعت به عمل آید.
  5. محل نگهداری و انبار کردن یونولیت سقفی باید از هرگونه مواد قابل اشتعال مانند حلال ها، رنگ ها و… دور باشند. همچنین محل نگهداری این بلوک ها باید به شکلی انتخاب شود که احتمال برخورد جرقه های ناشی از جوشکاری و یا هر نوع وسیله داغ دیگری با آنها جلوگیری شود.

استانداردهای مکانیکی

  1. مقاومت این نوع یونولیت در مقابل بارهای حین اجرا می بایست حداقل به ازای هر 30 سانت از طول بلوک برابر با 200 کیلوگرم باشد. چنین باری می بایست در وسط بلوک و در نواری با عرض حداکثری 7 سانت اعمال گردد.
  2. کارخانه های تولید کننده یونولیت سقفی باید جهت کنترل رواداری های باربری و ابعاد بلوک ها دارای یک آزمایشگاه باشند. در این گونه آزمایشگاه ها باربری بلوک ها باید به وسیله جک با بار 200 کیلوگرمی و به شکل نواری روی بلوک هایی با طول 30 سانت آزمایش شود. این نوع یونولیت که بدین شکل مورد آزمایش قرار می گیرد نباید به هیچ وجه دچار گسیختگی یا شکست شود.
  3. تولید و عرضه بلوک های یونولیتی که دارای طولی کمتر از 30 سانتی متر می باشند ممنوع است زیرا احتمال شکستن بلوک را افزایش می دهد.
  4. به کارگیری بلوک های توخالی که طول کمتر از یک بلوک کامل را دارند ممنوع می باشد.

 

استانداردهای ابعادی

  1. در دو لبه فوقانی بلوک به قاعده و ارتفاع 5 سانتی متر باید پخی رعایت گردد. تا موجب سهولت در عبور کردن بتن به درون تیرچه ها شود.
  2. حداکثر رواداری عرض بلوک یونولیت از مقدار اسمی مشخص شده برابر با ۳± میلی متر بوده و این مقدار برای طول و ضخامت بلوک یونولیتی برابر با ۵± میلی متر می باشد.
  3. تمامی لبه های بلوک یونولیتی می بایست گونیا باشند. رواداری که برای انحراف از گونیای لبه های عرضی و طولی مجاز است به ازای هر یک هزار میلی متر عرض یا طول در حد ۵± میلی متر می باشد. همچنین بیشترین انحراف گونیای لبه ضخامت نیز برابر با ۳± میلی متر است.

استانداردهای ظاهری

  1. بلوک های یونولیت سقفی باید از ظاهری یکپارچه و سالم برخوردار باشند. سطح این نوع بلوک ها باید صاف بوده و میان دانه های پلی استایرن تشکیل دهنده آنها فاصله ظاهری مشخصی وجود نداشته باشد.
  2. باید مواردی از جمله کندسوز بودن یونولیت، نام برند تولید کننده یونولیت، حداقل چگالی و اندازه عرض، طول و ضخامت یونولیت سقفی بر روی یونولیت تولیدی کارخانه ثبت شود. این کار باید به گونه ای انجام شود که امکان پاک یا کنده شدن آن از روی محصول از بین برود.

توصیه می کنیم خرید یونولیت سقفی را از مراکز معتبر فروش یونولیت سقفی انجام دهید تا خیالتان از بابت رعایت استانداردهای مذکور راحت باشد.

بخش فروش: 56864477-021
فکس: ۵۶۸۶۴۴۶۶-۰۲۱
مدیر فروش: ۸۷۸۱۸۱۰-۰۹۱۲
مدیریت: ۷۰۱۹۵۰۱-۰۹۱۲
مدیریت: ۸۹۸۶۲۷۳-۰۹۱۲

آدرس : تهران جاده ساوه سه راه آدران انتهای خ یخ سازی خ رکسانا فوم نبش خ عسگری پ ۱۲۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید