کاربردهای یونولیت فشرده عایق ضد ضربه

یونولیت فشرده عایق ضد ضربه

یونولیت فشرده عایق ضد ضربه یا فوم پلی استایرن فشرده از نوعی پلیمر فرآوریشده به نام مونو استایرن ساخته شده است. یونولیت یا پلی استایرن در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می شود و به چهار گروه معمولی، مقاوم، انبساطی و اکسترود شده تقسیم می گردد. از مهم ترین ویژگی های یونولیت فشرده عایق ضد ضربه می توان به مقاومت و استحکام بالا، سبکی وزن و قدرت عایق بندی آن اشاره کرد. این محصول به دلیل ساختار فشرده ای که دارد، رطوبت کمی جذب می کند و در برابر نفوذ مایعات، آفات، حشرات و آلودگی ها مقاوم می باشد. یکی از مشخصه های یونولیت فشرده عایق ضد ضربه، مقاوم بودن آن در برابر فشار، ضربه و مواد شیمیایی است. این محصول یک عایق حرارتی و صوتی به شمار می آید و طول عمر و ماندگاری بالایی دارد. بیشترین کاربرد یونولیت فشرده عایق ضد ضربه در صنعت ساختمان سازی (جایگزین بلوک های سیمانی، عایق حرارتی و صوتی) و بسته بندی (ضربه گیر) است.

کاربردهای یونولیت فشرده عایق ضد ضربه
یکی از مصارف یونولیت فشرده در عایق کاری ساختمان ها می باشد.

اهمیت استفاده از یونولیت فشرده عایق ضد ضربه

یکی از اصلی ترین ویژگی های یونولیت فشرده عایق ضد ضربه، وزن سبک و عایق بودن آن است. این محصول یک عایق خوب در برابر رطوبت، حرارت، صدا، ضربه و واکنش های شیمیایی است. یونولیت فشرده به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع یونولیت در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. ساختمان سازی، خودروسازی، صنایع غذایی، سردخانه ها، یخچال های صنعتی، عایق سازی، مجسمه سازی، بسته بندی و قالب سازی از جمله مهم ترین مواردی هستند که یونولیت در آن کاربرد فراوان دارد. همچنین در ساخت ماکت و انواع یخدان هم به کار برده می شوند. از یونولیت فشرده عایق ضد ضربه در باغ ها و گلخانه ها به منظور هوادهی خاک و کمک به رشد گیاهان استفاده می گردد. این محصول قابل بازیافت است و با رزین اپوکسی در نصب لمینت به کار برده می شود. یونولیت ها را با روش های تراکم حرارتی و فشرده سازی می توان به راحتی بازیافت کرد. همچنین یونولیت ها در صنعت راه سازی هم به کار برده می شوند.

انواع یونولیت فشرده ساختمانی

انواع یونولیت به عنوان عایق های رطوبتی، حرارتی و صوتی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع مختلف یونولیت فشرده عایق ضد ضربه می توان به یونولیت فشرده، سقفی استاندارد، دیواری و تیرچه کرومیت اشاره کرد. یونولیت های فشرده ساختمانی، دانسیته، چگالی و وزن بالایی دارند و یک عایق صوتی خوب به شمار می آیند. انواع سقفی استاندارد به عنوان قالب بتن در سقف ها به کار برده می شوند و در دسته مصالح ضد زلزله قرار دارند. یونولیت فشرده دیواری به عنوان دیوارپوش استفاده می شود. این نوع یونولیت عایق صوتی مناسبی است. همچنین قابل شستشو بوده و به علت ویژگی ضد ضربه بودن آن بیشتر در باشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. یونولیت تیرچه کرومیت (یونولیت سقفی) برای پر کردن فضا میان تیرچه کرومیت فلزی و تیرچه بلوک های بتنی به کار برده می شود. از مهم ترین مزایای استفاده از یونولیت فشرده در ساختمان سازی، کاهش مصرف آهن، فولاد و بتن و نیز مقاومت در برابر زلزله است.

کاربردهای یونولیت فشرده عایق ضد ضربه
یونولیت فشرده عایق ضد ضربه در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی استفاده می شود.

یونولیت فشرده عایق صدا

یونولیت فشرده عایق ضد ضربه یکی از بهترین و کاربردی ترین روش ها در کاهش میزان سر و صدا و ایجاد آرامش صوتی در محیط است. این عایق های صوتی تا حد زیادی از ورود سر و صدای مزاحم به فضا جلوگیری می کنند. هر قدر ضخامت این نوع یونولیت بیشتر باشد، عایق بهتری در برابر صداهای بلندتر خواهد بود. از یونولیت فشرده عایق صدا می توان برای آکوستیک کردن محیط هم استفاده کرد. اغلب این نوع از عایق های صوتی به شکل ورقه ای و یا مکعبی هستند. همچنین انواع این محصولات در ضخامت، اندازه و رنگ های مختلف در بازار وجود دارند. به طور کلی، یونولیت فشرده عایق صدا یکی از بهترین روش ها برای رهایی از صداهای مزاحم و رسیدن به آرامش صوتی محسوب می شود. 

یونولیت فشرده ضد ضربه در بسته بندی

استفاده از یونولیت فشرده عایق ضد ضربه یک روش کاربردی و مطمئن در بسته بندی محصولات مختلف محسوب می شود. یونولیت های فشرده ضربه گیر از وارد آمدن آسیب های فیزیکی به محصول در هنگام حمل و نقل جلوگیری می کنند. این محصول با وجود وزن بسیار کم خود در برابر تکان ها و ضربه های شدید بسیار مقاوم است. در واقع، مقاومت بالای این محصول در برابر ضربه، آن را به یک گزینه مناسب برای محافظت از محصولات شکننده، حساس و آسیب پذیر تبدیل کرده است. تولیدکنندگان با کمک یونولیت فشرده عایق ضد ضربه در بسته بندی، محصولات را کاملاً سالم به دست مشتریان می رسانند. طراحی زیبا، ظاهر مناسب، هزینه مقرون به صرفه و سلامت محصول هنگام تحویل به مشتری، از مهم ترین مزایای استفاده از یونولیت فشرده در بسته بندی به شمار می آیند. یونولیت های فشرده به علت عایق بودن، از محصول در برابر نفوذ رطوبت، ورود انواع باکتری و قارچ و حتی حشرات محافظت می کنند.

کاربردهای یونولیت فشرده عایق ضد ضربه
یونولیت فشرده به عنوان ضربه گیر در بسته بندی به کار برده می شود.

نکات مهم

به طور کلی، یونولیت فشرده عایق ضد ضربه با انواع متفاوت دانسیته، چگالی، ضخامت و فشردگی تولید می شود و هر یک دارای کاربرد خاصی است. در انتخاب و خرید یونولیت به رعایت نکات استاندارد در آن توجه کنید. بلوک های یونولیت استاندارد ظاهر و تخلخلی یکپارچه دارند. همچنین اندازه برش ها، ارتفاع، طول و عرض هر بلوک باید طراحی استانداردی داشته باشد. یونولیت ها در برابر حلال های آلی مقاوم نیستند و در صورت رنگ آمیزی با رنگ های روغنی قابلیت اشتعال پیدا می کنند. چنانچه در ترکیبات آن کلروفلوروکربن به کار رفته باشد، می تواند به محیط زیست آسیب برساند. ابعاد، وزن، دانسیته و کارخانه سازنده یونولیت از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصول هستند. فشردگی و دانسیته مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت می باشد. به بیانی دیگر، هرچه یونولیت فشرده تر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت، کیفیت متریال مورد استفاده در پلی استایرن به کار رفته در یونولیت می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید