ورق یونولیت چیست و چگونه ساخته می شود؟

ورق یونولیت چیست

ورق یونولیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چگونه ساخته می شود؟

دانسیته یونولیت چیست و چه تاثیری بر دسته بندی و قیمت آن دارد؟

در خرید ورق چه مواردی را باید مورد توجه قرار داد؟

ورق یونولیت چیست؟

Expanded polystyrene یا پلی استایرن انبساطی که اختصارا EPS نیز نامیده می شود به نوعی محصول اشاره دارد که با نام های متفاوتی مانند یونولیت، استایروفوم، پلاستوفوم و… شناخته می شود. پلاستوفوم یا یونولیت در واقع پلیمر سفید رنگ می باشد که از فرآیندهای پتروشیمی تهیه می شود و عایق صدا و رطوبت و دما می باشد. یونولیت را پس از طی شدن فرآیند ساخت به ورقه هایی با ابعاد مختلف برش می دهند که اصطلاحا به آن ورق یونولیت گفته می شود.

ورق های یونولیت در موارد مختلفی کاربرد دارند. از مهم ترین آنها می توان به عایق کاری در ساختمان ها و صنایع مختلف، سقف و کف ساختمان، ساخت سرخانه، بسته بندی انواع کالاها، ساخت پل، پس زمینه انواع تابلوها از جمله تابلوی اعلانات و… اشاره داشت.

روش ساخت ورق یونولیت

ورق های یونولیت را می توان یکی از انواع مشتقات بلوک های بسیار بزرگ یونولیتی یا پلاستوفومی به حساب آورد. بنابراین در ابتدا باید توضیحی مختصر در رابطه با نحوه ساخت این بلوک های پلاستوفومی داده شود.

در ابتدا مواد اولیه یا دانه های پلی استایرن تحت عملیات پخت اولیه در دستگاه های مخصوص و دیگ های بخار دچار انبساط خواهند شد. سپس فرآیند خشک سازی و فشرده سازی آن انجام شده. در نهایت بلوک های یونولیتی تولید خواهند شد. در مرحله آخر نیز این بلوک های بزرگ بنا بر درخواست مشتری به ورقه هایی با ابعاد گوناگون برش زده خواهد شد.
برای تولید ورق های یونولیت به دستگاه هایی از جمله دیگ بخار استاندارد، دستگاه موادپز پلاستوفوم، دستگاه خشک کن مواد پلاستوفوم، دستگاه بلوکر پلاستوفوم، دستگاه برش (میز برش) پلاستوفوم و آسیاب مواد زائد پلاستوفوم نیاز خواهیم داشت. به جز این دستگاه ها باید از تجهیزات جانبی دیگری مانند مخزن کندانس جهت صرفه‌جویی در هزینه سوخت و آب مصرفی، سیلوی مواد پخته شده، سیستم‌های شوتینگ پلاستوفوم و تأسیسات و شیرهای بخار نیز استفاده کرد.

اما قسمت اصلی که به طور ویژه مربوط به تولید ورق های یونولیت می شود همان بخش برش یونولیت است. برای برش دادن یونولیت به طور معمول از سیم داغ یا همان Hot wire استفاده می شود. استفاده از میز سی ان سی و دستگاه های PLC نیز برای برش دادن یونولیت رایج است. حتی در برخی موارد عادی تر می توان از ابزارهایی نظیر اره‌مویی یا کاتر دستی نیز برای انجام این کار استفاده کرد.

برش دادن یونولیت برای ایجاد ورقه های یونولیتی فرآیندی است که در ابعاد مختلف انجام می شود و نیاز به دقت عمل بالا دارد. دسته بندی انواع ورق های یونولیت علاوه بر ابعاد بر اساس دانسیته آنها انجام می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

دانسیته ورق یونولیت

یکی از مهم ترین فاکتورها در تولید آن مربوط به دانسیته آن می شود. در واقع دانسیته یونولیت به عنوان یکی از مشخصه ها و ویژگی های اساسی یونولیت در نظر گرفته شده است که رده بندی ورقه های یونولیتی بر مبنای آن انجام می گیرد. اما دانسیته ورق یونولیت به چه معناست؟
به طور کلی دانسیته یا جرم حجمی به وزن واحد حجم یک ماده گفته می شود که با واحد کیلوگرم بر متر مکعب سنجیده می شود. در مورد ورق های یونولیتی نیز رده بندی آنها بر اساس میزان فشردگی آنها انجام می شود. این فشردگی تحت عنوان دانسیته شناخته می شود. منظور از دانسیته یونولیت وزن یک بلوک یونولیت با ابعاد یک متر در دو متر در 50 سانتی متر است.

معمولا این عدد را با حرف P مانند P10، P20 و… نمایش می دهند. مثلا زمانی که در مورد یک ورق یونولیتی 2 سانتی متری با ابعاد یک متر در دو متر صحبت می کنیم که دارای دانسیته 20 می باشد منظورمان این است که تعداد 25 ورقه یونولیت 2 سانتی متری از همین جنس، 20 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

دقت داشته باشید که قیمت آن با دانسیته آن رابطه مستقیم دارد و فشردگی ورقه های یونولیتی با دانسیته بالا بیشتر از ورقه های یونولیتی با دانسیته پایین می باشد.

 

خرید ورق یونولیت

همانطور که توضیح داده شد موارد استفاده از ورق های یونولیت بسیار فراوان می باشد. بنابراین باید در هنگام خرید به موارد مختلفی دقت نمایید. ابتدایی ترین موضوع در خرید یونولیت این است که مشخص کنید آن را برای چه کاری نیاز دارید، در کجا قرار است آن را مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال اگر ورق یونولیت را در صنعت ساختمان سازی نیاز دارید در هنگام خرید توجه کردن به مواردی مانند وزن آن و همچنین کندسوز بودن آن مهم تر خواهد بود. اما در صورتی که ورق یونولیت را برای کارهایی مانند ماکت سازی نیاز دارید، باید به یک دست بودن و ریز و متراکم بودن دانه های آن دقت بیشتری داشته باشید.

معمولا استفاده از یونولیتی با دانسیته 20 برای اموری مانند ماکت سازی مناسب می باشد. در صورتی که از یونولیت برای انجام بسته بندی استفاده می کنید میزان دانسیته آن بستگی به نوع کالا دارد. اما نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید عدم ریزش دانه های یونولیت می باشد. از دیگر موارد مهم در خرید  می توان به مواد اولیه استفاده شده در ساخت ، ابعاد و برند تولیدکننده ورق یونولیت اشاره داشت. همچنین مرکزی که از آنجا را خرید می کنید نیز موضوع مهمی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

بهترین مرکز فروش ورق یونولیت

در صورتی که قصد خرید را دارید توصیه اکید ما این است که خرید خود را از مراکز معتبر در این حوزه انجام دهید تا خیالتان از بابت کیفیت محصول خریداری شده کاملا راحت باشد. از جمله مراکز باسابقه و خوشنام در حوزه فروش انواع ورق یونولیت در کشورمان یونولیت رکسانا فوم می باشد. بهترین کیفیت و منصفانه ترین قیمت ورق یونولیت را عرضه می کند. برای دریافت لیست قیمت ورق یونولیت می توانید با کارشناسان فروش رکسانا فوم تماس بگیرید.

 

جهت تماس با رکسانا فوم و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید همچنین می توانید لیست قیمت این انواع ورق یونولیت تولیدی این کارخانه را مشاهده نمایید. جهت مشاهده مواد اولیه پلی استایرن های رکسانا به این قسمت مراجعه نمایید.

    • بخش فروش: ۰۲۱۵۶۸۶۴۴۸۸
    • بخش فروش: ۰۲۱۵۶۸۶۴۴۷۷
    • فکس: ۰۲۱۵۶۸۶۴۴۶۶
    • مدیر فروش: ۰۹۱۲۸۷۸۱۸۱۰
    • مدیریت: ۰۹۱۲۷۰۱۹۵۰۱
    • مدیریت: ۰۹۱۲۸۹۸۶۲۷۳
    • آدرس کارخانه:
    • تهران جاده ساوه سه راه آدران انتهای خ یخ سازی خ رکسانا فوم نبش خ عسگری پ ۱۲۱

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چت آنلاین
محتوای جدید