ورق یونولیت عایق فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق یونولیت عایق فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق یونولیت عایق فشرده به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه این نوع ورق های فشرده از پلی استایرن است. پلی استایرن خاصیت ویژه ای که دارد این است که بسیار نرم بوده و در دمای 100 درجه سانتی گراد ایجاد می شود. به همین دلیل این نوع از یونولیت ها از فشردگی بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین چگالی و دانسیته ورق یونولیت فشرده از سایر یونولیت ها بیشتر است. دانسیته بالا باعث می شود که ورق یونولیت فشرده در برابر ضربه مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد.

تنوع محصولاتی که با ورق یونولیت عایق فشرده تولید می شود بسیار بالا است. برای مثال در سالن های ورزشی، ساخت اسباب بازی برای کودکان و همچنین در مهدکودک ها نیز از ورق یونولیت فشرده به شیوه های مختلف استفاده شده است. از نظر ابعاد و ضخامت این نوع از ورق ها در اندازه ها و ضخامت های مختلفی تولید می شوند. همین موضوع باعث شده که شاهد تنوع بالای محصولات تولیدی با استفاده از این یونیت ها باشیم.

ورق یونولیت عایق فشرده چیست؟
ورق یونولیت عایق فشرده چیست؟

کاربرد ورق یونولیت عایق فشرده

یکی از پرکاربردترین انواع یونولیت ها ورق یونولیت عایق فشرده است. تنوع محصولاتی که با این ورق ها تولید می شوند بسیار بالا است. ویژگی های خاص یونولیت فشرده باعث شده است که بتوان آن را در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار داد. کاربرد این ورق ها در ساختمان سازی، خودرو سازی، مجسمه سازی، قالب سازی، درب های ضد سرقت، بسته بندی، عایق سازی و… بسیار زیاد است.

از دیگر کاربردهای این نوع از ورق ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماشین سازی
  • ساخت ماکت های مهندسی
  • ساخت تابلو های تبلیغاتی
  • مجسمه سازی
  • شکل های گوناگون یونولیتی
  • انواع لوگو
  • در ساخت حروف برجسته
  • و …

کاربردهای ورق یونولیت فشرده در زندگی روزمره ما بسیار بیشتر از چیزی است که در بالا اشاره کردیم. ویژگی جالب این نوع ورق این است که می تواند با عایق های دیگر مانند آکوستیک و پشم سنگ و … ترکیب شود. این قابلیت سبب می شود که بتوان به عنوان یک آکوستیک بسیار خوب و عالی از آن استفاده کرد.

خاصیت ضد صدا بودن و ضد حرارت بودن ورق یونولیت فشرده باعث شده که بتوان در بخش های مختلف ساختمان از آن استفاده کرد. در فضاهای شهری که بسیار پر سر و صدا هستند استفاده از این یونیت ها می تواند به عنوان یک عایق صوتی خوب عمل کند. همچنین استفاده از ورق یونولیت عایق فشرده در سردخانه ها و یخچال های صنعتی نیز بسیار رایج است. یکی دیگر از کاربردهای روزمره این ورق ها در ظروف یکبار مصرف برای نگهداری غذا می باشد.

کاربرد ورق یونولیت عایق فشرده
کاربرد ورق یونولیت عایق فشرده

بررسی ویژگی های ورق یونولیت عایق فشرده

ورق یونولیت عایق فشرده داری ویژگی های منحصر به فردی است. ویژگی هایی که باعث می شوند این نوع ورق ها کاربرد گسترده ای در بخش های مختلف زندگی ما داشته باشند. هرچه با ویژگی های ورق یونولیت آشنا باشیم می توانیم به قابلیت هایی که دارد بیشتر پی ببریم.

  • وزن سبک

از جمله ویژگی های این نوع ورق ها وزن سبک آن ها است. موادی که در ساخت یونولیت عایق فشرده استفاده شده آن را به یکی از سبک ترین محصولات تبدیل کرده است. بنابراین هزینه حمل و نقل محصولات ساخته شده با استفاده از این ورق ها بسیار پایین خواهد بود.

  • سخت بودن

در کنار وزن سبکی که یونولیت فشرده دارد از قابلیت ضربه پذیری بسیار بالایی برخوردار است. مقاومت خوب ورق یونولیت عایق فشرده باعث می شود که بتوان در ساخت محصولاتی که نیاز به حفاظت در برابر ضربه دارند از این ورق ها استفاده کرد.

  • بهداشتی و غیر سمی بودن

ویژگی دیگر این نوع ورق ها این است که از نظر شیمیایی غیر سمی بوده و بهداشتی و ایمن هستند. بر روی ورق یونولیت عایق فشرده قارچ ها و باکتری ها امکان رشد و نمو ندارند.

  • ضد آب بودن

محصولاتی که با این نوع ورق ها ساخته می شوند ضد آب بوده و در مقابل رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهند.

  • مقاومت حرارتی بالا

ورق یونولیت عایق فشرده از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار است. مخصوصاً یونولیت هایی که از استاندارد ASTM C578 پیروی می کنند مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند.

  • مقاومت مکانیکی بالا

ویژگی دیگر این یونولیت های عایق فشرده مقاومت مکانیکی آن ها است. این یونولیت ها و محصولاتی که با آن ساخته می شوند می توانند فشار و بار سنگینی را تحمل کنند.

  • عدم تغییر در برابر شرایط آب و هوایی

این نوع از فوم ها مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی دارند. بنابراین محصولات ساخته شده با آن ها هیچ گونه تغییر ابعاد یا اندازه و تغییر شکلی می دهند. همچنین مقاومت شیمیایی این نوع از یونولیت ها بسیار بالا است.

  • عایق الکتریکی خوب

ورق یونولیت عایق فشرده از نظر الکتریکی عایق الکتریکی خوب است. این ورق ها می توانند در محدوده فرکانس 100 تا 400 مگاهرتز به خوبی به عنوان یک عایق عمل کنند. بنابراین در محیط هایی که جریان الکتریکی زیاد است استفاده از یونولیت عایق فشرده گزینه مناسبی خواهد بود.

بررسی ویژگی های ورق یونولیت عایق فشرده
بررسی ویژگی های ورق یونولیت عایق فشرده

عوامل موثر بر قیمت یونولیت عایق فشرده

قیمت یونولیت عایق فشرده تحت تاثیر عوامل مختلفی است. اگر به بازار مصالح ساختمانی سر زده باشید متوجه می شوید که قیمت این نوع از یونولیت ها کمی بیشتر از سایر یونولیت ها است. برخی از عواملی که می توانند بر قیمت یونولیت عایق فشرده تاثیرگذار باشند را در زیر آورده ایم.

  • ضخامت یونولیت

ضخامت یونولیت عایق فشرده یکی از عوامل موثر بر قیمت آن است. هرچه میزان ضخامت بیشتر باشد قیمت نیز بیشتر خواهد بود.

  • مواد اولیه

قیمت مواد اولیه یونولیت یعنی پل استایرن که خودش از نفت خام استخراج میشود نیز بر قیمت محصول نهایی تاثیر دارد. بنابراین اگر قیمت نفت بالا برود می توان گفت که بی تاثیر بر قیمت یونولیت عایق فشرده نیست زیرا قیمت مواد اولیه آن نیز بالا خواهد رفت. 

  • تاریخ تولید و انقضای مواد اولیه

یونولیت هایی که تاریخ مصرف آنها تمام شده باشد با قیمت ارزان تری فروخته می شوند. البته باید بدانید که کیفیت یونولیت عایق فشرده تاریخ مصرف گذشته بسیار کم است و استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

  • چگالی و میزان تراکم

مورد دیگری که بر قیمت ورق یونولیت عایق فشرده تاثیرگذار است دانسیته یا چگالی آن است. هرچه یونولیت فشرده تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت یونولیت عایق فشرده
عوامل موثر بر قیمت یونولیت عایق فشرده

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید