ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی چگونه مورد استفاده قرار می گیرند؟

واحدهای-سرد-کننده

ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی چگونه مورد استفاده قرار می گیرند؟

 

ورق هایی که دارای دانسیته یا چگالی بالایی هستند و در عین حال وزن آنها نیز بسیار زیاد است ورق های یونولیت نام دارند. این ورق ها بسیار پرکاربرد بوده و در صنایع مختلفی به کار می روند. یکی از مهم ترین استفاده های ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی است. برخی از صنایعی که از این ورق ها به وفور استفاده می کنند به شرح زیر هستند:

صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان سازی، صنایع غذایی، صنعت ساخت ماکت، در مجسمه سازی، در ترمیم بناهای تاریخی، در ساخت الگوها، در ساخت قالب، در بسته بندی مواد مختلف، مورد استفاده در ورق های درون سفال، بهره گیری در ورق های درون کارتن، عایق کردن سرمایی و گرمایی مانند سردخانه ها و یخچال های صنعتی، استفاده به عنوان ورق یونولیت دیواری، استفاده در ساخت درب های ضد سرقت، درب های کابینبت ها، بهره گیری در ساخت دیوارهای گلخانه ای، دیوارهای مکان های مخصوص کاشت قارچ، برای ساخت سقف مرغداری ها به عنوان ورق سقفی و بسیاری کاربردهای دیگر.

پروسه ی تولید ورق های یونولیت با دانسیته ی بالا به این شکل است که از پلی استایرن به عنوان ماده ی اولیه ی سازنده ی آنها استفاده می کنند و بعد از اینکه فرآیند پخت اولیه ی آنها به اتمام رسید آنها را به شکل بلوک های خیلی محکم و فشرده در می آورند و در نهایت نیز این بلوک ها را با برش به شکل ورق هایی با اندازه ها و سایزهای مختلف درمی آورند که انواع مختلفی دارند: ورق های عایق صدا، ورق های عایق گرما و ورق های عایق سرما.

ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتیورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی

آشنایی با کانکس های سردخانه ای با عایق ورق دانسیته بالا

 

کانکس های سردخانه ای که با نام سردخانه یا یخچال صنعتی هم شناخته می شوند، عموما برای نگهداری مواد غذایی اعم از میوه، گوشت و مرغ، لبنیات و غیره، مواد دارویی و داروها، مواد شیمیایی، گل ها و گیاهان، فرآورده های خونی و موادی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند. نظر به این که برای نگهداری مواد مختلف در این یخچال های صنعتی به درجه حرارت های مختلفی بسته به نوع ماده نیاز است معمولا این یخچال ها برای دماهای هم بالای صفر و هم زیر صفر طراحی می شوند. برای این منظور طراحان این سردخانه ها و یخچال های صنعتی ضخامت دیواره ی آنها را دست کم 10 سانتی متر در نظر می گیرند. چرا که نقش اصلی این دیواره این است که هوای سردی که درون محفظه ی یخچال جریان دارد را داخل آن حفظ کرده و اجازه ندهد این هوا به بیرون منتقل شود و در نتیجه ی این عمل دمای محفظه ی داخلی یخچال بدون تغییر باقی می ماند. معمولا تولید کنندگان از ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی و طراحی و ساخت دیواره های آنها بهره می گیرند. در دیواره ی این یخچال ها از ساندویچ پانل هایی بهره گرفته شده است که از ورق های پلی اورتان با دانسیته ی بالا و سطح کیفی مناسب درست شده اند. همچنین کاور داخلی و خارجی این پنل ها از ورق آلوزینک پیش رنگ ساخته شده است. این ورق ها در مقابل زنگ زدن، خوردگی و بقیه ی انواع آسیب های محیطی بسیار مقاوم هستند و در عین حال نیز وزارت بهداشت آنها را از نظر بهداشتی کاملا تایید می کند. به علاوه به راحتی قابل شستشو هستند و در نتیجه تمیز کردن آنها و نگهداری طولانی مدتشان بسیار ساده و قابل انجام است.

 

واحد سرد کننده ی یخچال های صنعتی چگونه کار می کند؟

 

برای قسمت کف یخچال های صنعتی که آن را به نام سرد خانه یا کانکس سردخانه ای نیز می شناسند هم از ساندویچ پانل ها استفاده می شود. با این تفاوت که این ساندویچ پانل ها دارای یک کاور از جنس ورق های آلومینیوم هستند که این کاور می تواند هم آجدار و هم ریلی باشد. این یخچال های صنعتی می توانند در هر دو نوع فضای باز و بسته نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرند. در یخچال های صنعتی عموما یک قسمت را برای سامانه ی سرماساز یا همان تبرید در نظر میگیرند که کلیه ی موارد مربوط به این سامانه اعم از کندانسور، کمپرسور و غیره در آنجا قرار میگیرند. این امر بیشتر به این علت است که اگر یخچال دچار مشکل شد و نیاز به تعمیرات یا سرویس های دوره ای داشت تعمیرکار قادر باشد به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. درب یخچال های صنعتی هم از همین ساندویچ پانل ها که با ورق با دانسیته ی بالا ساخته می شوند تولید می شود. عموما حول درب ورودی سردخانه ی صنعتی از درزگیرهای لاستیکی که سطح کیفی آنها بسیار بالا است استفاده می شود تا از ورود گرد و غبار یا هوا و غیره به داخل آن پیشگیری شده و همچنین از بیرون رفتن هوای سرد درون یخچال نیز جلوگیری شود. برای انتخاب واحد سردکننده هم باید به این توجه شود که قرار است در این یخچال چه ماده ای نگهداری شود و به چه دمایی احتیاج داریم. نکته ی مهم دیگر هم این است که این سردخانه یا یخچال صنعتی قرار است در چه منطقه ی جغرافیایی و کدام شهر مورد استفاده قرار بگیرد. چرا که شهرهای مختلف دارای شرایط جوی متفاوت هستند که باید به آنها دقت شود.

 

ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتیواحدهای سرد کننده

 

 

ویژگی های ساندویچ پانل ها

 

ساندویچ پانل ها را می توان در شمار جدیدترین ساخته های مورد استفاده در جاها مختلف دانست که چون خیلی راحت نصب می شوند و در عین حال دارای صرفه ی اقتصادی هم هستند کاربرد بسیار زیادی دارند. یکی از نمونه های پرکاربرد ساندویچ پانل ها انواع سردخانه ای آن است. با توجه به اینکه در سردخانه ها و یخچال های صنعتی عدم خروج هوای سرد از اهمیت زیادی برخوردار است می بایست برای کاور کردن سقف و کف آنها از پوشش مناسبی استفاده کرد که این پوشش مناسب همان ساندویچ پانل ها هستند. ورق دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی به صورت ساندویچ پانل مورد بهره گیری قرار می گیرد. ورق های با دانسیته ی بالا و به طبع آنها ساندویچ پانل ها ایندکس انتقال گرمایی و انرژی بسیار پایینی دارند و به همین دلیل به راحتی می توانند هوای سرد داخل یخچال را حفظ کرده و استفاده از انرژی را بهینه کنند. ساندویچ پانل های سردخانه ای در مقام مقایسه با انواع صنعتی ان بسیار ضخیم تر هستند و این ضخامت چیزی بین هشت الی بیست سانتی متر می تواند باشد.

 

ویژگی های ورق های دانسیته بالا برای استفاده در سردخانه و یخچال های صنعتی

 

برای این که بتوانیم بهتر این نوع از ورق ها را بشناسیم لازم است در ابتدا ببینیم دانسیته چیست؟ دانسیته ا چگالی یا جرم حجمی در مفاهیم فیزیکی به وزنی از یک ماده که در واحد حجم آن باشد گفته می شود. یکای استاندارد آن برابر با کیلوگرم بر متر مکعب است و یکی از کاربردهای آن استفاده برای عایق کاری در دیواره ها و کف و سقف می باشد.

ورق های یونولیتی با دانسیته ی بالا از ماده ی پلیمری به نام پلی استایرن ساخته می شوند که به نام یونولیت نیز شناخته می شود. این ورق ها وزن بسیار کمی دارند و علت این امر آن است که تقریبا نود و پنج درصد آن را هوا تشکیل می دهد و تنها پنج درصد آن از پلاستیک ساخته شده است. ماده ی اولیه ی سازنده ی پلی استایرن مونومر استایرن است است که این ماده در دمای اتاق به شکل جامد قرار دارد و در دماهای بالا می تواند به صورت مذاب در بیاید. عموما ورق های یونولیتی را براساس مقدار فشردگی ای که دارند یا همان دانسیته در گروه های مختلفی قرار می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید