مقایسه یونولیت EPS و XPS در ساختمان سازی

مقایسه یونولیت EPS و XPS در ساختمان سازی

یونولیت EPS و یونولیت XPS چه تفاوت هایی دارند؟ به طور کلی دو نوع عایق وجود دارد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ این دو نوع عایق شامل EPS و XPS می شود که در این مطلب قصد داریم به معرفی و بررسی آنها بپردازیم.

با توجه به اهمیت پایداری و بهره وری انرژی در طراحی ساختمان های امروزی استفاده بهینه از عایق ها مهم تر از همیشه تلقی می شود. راه های گوناگونی به منظور عایق سازی ساختمان ها وجود دارد و ده ها نمونه از انواع عایق مختلف نیز معرفی شده است. در این مقاله تمرکز اصلی ما بر دو نوع عایق شامل  EPS و XPS می باشد که در انواع تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

فوم پلی استایرن انبساط یافته (EPS) نوعی عایق سلول بسته است از طریق منبسط شدن پلیمر پلی استایرن ساخته شده است که ظاهر آن معمولا به شکل یک فوم پلاستیکی سفید رنگ می باشد. از جمله نمونه های آن می توان به بسته بندی کالاهای مختلف اشاره کرد. فوم اکسترود یافته پلی استایرن (XPS) نوعی عایق سخت می باشد که به وسیله پلیمر پلی استایرن نیز ساخته شده است اما تولید آن از طریق فرآیند اکستروژن بوده و غالبا دارای رنگی متمایز جهت شناسایی برند تجاری محصول می باشد.

ویژگی های EPS و یونولیت EPS

نوعی ورق پلی استایرن که تحت عنوان Expanded Polystyrene هم شناخته می شود. ماهیت EPS شامل هوا بوده و وزن بسیار پایینی دارد. در ساختار آن مقدار اندکی پلاستیک وجود دارد و دارای مصارف گوناگونی می باشد. کاربرد اصلی آن به عنوان عایق در صنعت ساختمان می باشد. EPS یک عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی بسیار مناسب محسوب می شود که در برابر ترک خوردگی و زلزله و همچنین اشعه های مضر و باران های اسیدی مقاومت بالایی دارد.

یونولیت XPS

شبیه به یونولیت  EPS بوده و با نام Extruded Polystyrene نیز شناخته می شود. ویژگی های این فوم تا حد زیادی به فوم قبلی شباهت دارد. سبک بودن این فوم باعث شده که کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده و به عنوان جایگزین متریال های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. این فوم به شکل پانل نیز قابل استفاده بوده و در برابر نفوذ حشرات مقاومت بالایی دارد. از دیگر ویژگی های یونولیت XPS باید به قابلیت اجرا در طرح های مختلف، سرعت در اجرا و همچنین کاهش هزینه های اجرای پروژه اشاره کرد.

مزایا و معایب EPS و مزایا

  • محصولاتی قابل بازیافت که از امتیازات LEED بهره می برند
  • از رشد کپک و قارچ جلوگیری می کند
  • دوام و مقاومت بالا
  • قابلیت جایگذاری در پایین طبقه
  • قابلیت استفاده در مجموعه های معکوس
  • حمل و نقل آسان

معایب

  • قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب باعث خراب شدن محصول می شود
  • مواد پایه حلال موجب آسیب غیرقابل برگشت می شوند
  • درجه حرارات بالا (بالاتر از 250 درجه فارنهایت) باعث ذوب شدن پلی استایرن می شود
  • پلی استایرن قابل اشتعال بوده و نیاز به جایگذاری مناسب در هر مجموعه ای دارد

تفاوت های EPS و XPS

استفاده از عایق EPS و XPS در ساخت و ساز ساختمان ها به علت سازگاری بالا، انعطاف پذیری و بهره وری حرارتی کاملا رایج می باشد. اما انتخاب یکی از این دو نوع عایق نوع استفاده و نیاز مصرف کننده بر می گردد. به منظور انتخاب بهترین نوع عایق در ادامه تفاوت های بین این دو نوع عایق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فوم پلی استایرن اکسترود شده یا همان عایق حرارتی XPS با توجه به تغییراتی که در نحوه ساخت آن داده شده است ویژگی های برتری را در مقایسه با فوم پلی استایرن انبساطی یا EPS دارد. به علت همین ویژگی های خاص بوده که ورق عایق XPS در موارد گوناگون جایگزین پشم شیشه، پشم سنگ و ورق عایق EPS جهت عایق کاری ساختمان ها شده است. در ادامه مهم ترین تفاوت های EPS و XPS ذکر خواهند شد.

  • XPS از ماده ای به نام GPPS ساخته شده است که بافتی خالی از حفره و تو در تو دارد.
  • تکنولوژی XPS با EPS دارای تفاوت می باشد
  • مقاومت XPS در برابر جذب آب بسیار بالا می باشد در حالی که فضای خالی در ساختار EPS باعث می شود که آب در آن نفوذ کند
  • مقاومت حرارتی EPS نیز پایین تر از مقاومت حرارتی XPS است و در ضمن مقاومت حرارتی EPS با جذب آب کمتر نیز می شود
  • مقاومت فشاری XPS حدودا دو برابر مقاومت فشاری EPS است که مقاومت بالایی محسوب می شود
  • به علت داشتن تحمل زیاد در برابر وزن های سنگین از XPS در سردخانه ها استفاده می شود
  • ضربه پذیری XPS نیز نسبت به EPS بالاتر می باشد
  • R-Value یا ضریب حرارتی در XPS در مقایسه با EPS دارای بهبود 25 درصدی می باشد؛ این ضریب برای XPS چیزی در حدود 03/0 است. هر چه ضریب حرارتی عایق بیشتر باشد به معنای این است که صرفه جویی بیشتری در مصرف انرژی ساختمان اتفاق خواهد افتاد

با این تفاسیر مشخص می شود که با وجود شباهت های زیاد و ویژگی های مشترک این دو نوع عایق، نوع XPS در مقایسه با EPS دارای مزایای بیشتری می باشد. اما این موضوع در دلیل بر استفاده بیشتر آن نیست زیرا استفاده از هر کدام این عایق ها بستگی به شرایط محیطی و نوع کاربرد آنها خواهد داشت. به عنوان مثال با وجود اینکه EPS و XPS هر دو در برابر رطوبت دارای مقاومت می باشند اما XPS رطوبت پذیری کمتری داشته و مقاومت بسیار بالایی را در برابر نفوذ آب از خود نشان می دهد. ضمن اینکه افزایش حجم XPS با جذب رطوبت بسیار کمتر از افزایش حجم EPS است. بنابراین استفاده از XPS در محیط هایی که رطوبت بالایی دارند و همچنین استفاده از آن در سطح پشت بام ها می تواند گزینه بهتری نسبت به EPS باشد.

خرید EPS و XPS

قبل از اقدام به خرید EPS و XPS حتما نوع نیاز خود را مشخص کنید و سپس قیمت انواع عایق EPS و XPS از طریق مراکز فروش معتبر مورد مقایسه قرار دهید تا در نهایت بهترین خرید ممکن را داشته باشید. برای اطلاع از قیمت این نوع عایق ها و گرفتن مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

بخش فروش: 56864477-021
فکس: ۵۶۸۶۴۴۶۶-۰۲۱
مدیر فروش: ۸۷۸۱۸۱۰-۰۹۱۲
مدیریت: ۷۰۱۹۵۰۱-۰۹۱۲
مدیریت: ۸۹۸۶۲۷۳-۰۹۱۲

آدرس : تهران جاده ساوه سه راه آدران انتهای خ یخ سازی خ رکسانا فوم نبش خ عسگری پ ۱۲۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید