شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان

شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان

شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان
شیب بندی برای ساختمان

اجرای شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان، یکی از عملیات مهم، حساس و دقیقی است که باید به درستی انجام گیرد. این شیب بندی باید به خوبی جریان حرکت آب را به سمت آبرو هدایت کند. اهمیت این موضوع برای بام ساختمان و عدم نفوذ آب به سقف زیرین، موضوعی غیر قابل انکار است. وقتی بام ساختمان، شیب مناسبی داشته باشد، پس از عایق بندی دقیق، آب و رطوبت هرگز به لایه های زیرین ساختمان نفوذ نخواهد کرد.

لازم است بدانید که کف هر قسمتی از ساختمان که با آب در تماس است باید به خوبی عایق بندی شود. پس اهمیت این موضوع تنها برای بام ساختمان مطرح نیست.

میزان شیب برای بام ساختمان باید به گونه ای باشد که آب بدون هیچ مانعی و با حداکثر سرعت به سمت خروجی یا آبرو ساختمان حرکت کند. این شیب برای حرکت سریع آب های هرز، در حدود 1 الی 3 درصد در نظر گرفته می شود، در حالی است که استاندارد میزان شیب برای حرکت فضولات در حدود 5 درصد است. با رعایت این عوامل مشکلات فنی تراکم و گرفتگی در محل حرکت آب و فضولات تا حد زیادی کم می شود.

طبق استانداردهای مشخص شده در مقررات ملی ساختمان، بام های مسطح باید شیبی در حد 2 درصد و یا کمی بیشتر باید داشته باشند. علاوه بر شیب، سیستم فاضلاب برای بام ساختمان ها باید متصل به شبکه فاضلاب جداگانه ای باشد.

برای شیب بندی بام ساختمان، باید ضخامت به اندازه کافی باشد تا شیب مورد نیاز را ایجاد کرد. در صورتی که این میزان شیب کم باشد ابتدا لازم است با مصالح مناسب حجم دهی شود آن گاه شیب مورد نیاز را ایجاد نمود. که این عملیات نیز اصول و استانداردهای خاصی دارد و به خوبی باید محاسبه شود.

رابطه ارتفاع شیب با طول شیب در شیب بندی ساختمان:

در شیب بندی برای بام ساختمان، ارتفاع شیب با طول شیب یک رابطه مستقیمی دارد، یعنی هر قدر فاصله سوراخ ناودان از محیط اطراف خود بیشتر باشد به نسبت باید شیب نیز مرتفع تر باشد. به عبارتی دیگر، با افزایش طول شیب تا محل سوراخ ناودان، مقدار باری که روی بام اجرا می شود تا شیب مناسب ایجاد شود نیز بیشتر می شود، این کار موجب افزایش ارتفاع شیب می شود.

هر قدر طول شیب کمتر باشد درصد شیب روی بام ساختمان نیز کم خواهد شد. برای مثال؛ در طول هایی با 5 متر، تقریبا 3 درصد شیب کافی است. اگر طول شیب بیشتر بود سوراخ ناودانی باید دو تا باشد تا تخلیه آب روی بام ساختمان، در بارندگی های شدید، به خوبی انجام شود. برای انجام هر چه دقیق تر عملیات شیب بندی بهتر است از روش کروم بندی برای بام ساختمان استفاده نمود.

شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان
شیب بندی ساختمان

عایق بندی برای بام ساختمان و انواع آن:

استفاده از عایق های رطوبتی برای بام ساختمان جهت افزایش طول عمر سیستم سقف بهینه شده اند. داشتن یک عایق بندی خوب و با کیفیت امر ضروری و غیر قابل انکاری است. زیرا از لایه های زیرین و دیوارهای ساختمان به خوبی محافظت می کند. استفاده از یک عایق بندی قوی در نهایت ساختمان شما را برای مدت زمان بسیار طولانی واترپروف می کند. اگر این عملیات به درستی انجام نپذیرد، ضررهای جبران ناپذیری برای ساختمان شما در پی خواهد داشت. برای ضد آب کردن ساختمان لازم است از عایق های رطوبتی مقاوم کمک گرفت، تا مانع ورود آب به درون ساختمان شد.

شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان
عایق بندی برای بام ساختمان

چسب عایق، یکی از انواع عایق ها برای بام ساختمان است که می تواند به عنوان پر کننده انبساط و درزهای ایجاد شده نیز عمل کند. این ماده ضد آب و ضد حرارت مناسبی برای بام ساختمان به حساب می آید.

از انواع دیگر می توان به عایق های پلیمری، پلی استایرن و … است. عایق پلی استایرن در دو حالت منبسط شده و اکسترود شده در بازار وجود دارد.

پلی استایرن انبساطی متشکل از پلیمر استایرن و ماده کف است. وقتی این ماده در برابر حرارت یا بخار انبساط پیدا می کند به خوبی قالب ریزی می شود. این در حالی است که پلی استایرن اکسترود شده شامل پلیمر پلی استایرن گرم شده است و با عملیات اکستروژن به خوبی اجرا می گردد.

پلی استایرن اکسترود در دسته بهترین نوع عایق بندی بام قرار دارد.

برای سقف های بتنی استفاده از ایزوگام یکی از متداول ترین روش های عایق بندی برای بام ساختمان است که به نوبه خود دارای انواع گوناگونی است.

ایزوگام ها غالبا از چندین لایه چسب مخصوص، قیر، الیاف های خاص، لایه رویی مخصوص به عنوان روکش و … تولید و به بازار عرضه می شوند.

استفاده از عایق بندی توسط سیمان نیز ممکن است. در این عایق بندی استفاده از مایع مخصوص و پودر سیمان رایج است. این پودر با یک مایع مخصوص مخلوط می شود و خاصیت الاستیکی خوبی از خود نشان می دهد. پس در برابر فشار مقاومت بالایی خواهند داشت. به علاوه یک عایق رطوبتی بسیار مقاومی ایجاد می کنند. پس در دراز مدت هم، هیچ آسیبی نمی بینند.

روش دیگری که برای آب بندی ساختمان های بتنی می تواند استفاده شود استفاده از آسفالت داغ است.

برای اینکه بدانیم کدام روش مناسب ساختمان ما است بهتر است از پیمانکاران ساختمان کمک بگیریم. آن ها با در نظر گرفتن موارد زیر بهترین و مناسب ترین روش را برای ما مشخص می کنند.

شیب بندی و عایق بندی برای بام ساختمان
عایق بندی ساختمان

مواردی که باید در عایق بندی برای بام ساختمان مد نظر داشت:

  1. میزان سازگاری عایق رطوبتی مد نظر با سقف ساختمان
  2. نوع انرژی مصرفی ساختمان
  3. میزان مقاومت در برابر باد و آتش
  4. مقاومت فشاری در برابر نیروهای مکانیکی احتمالی و یا تگرگ

سوال: رعایت چه نکاتی به هنگام عایق بندی ساختمان ضروری است؟ بهترین نوع عایق بندی را موقعیت جغرافیایی و نمای ساختمان شما مشخص می کند. مثلا در محلی که میزان بارندگی شدید است بهتر است از یک عایق رطوبتی بسیار قوی برای بام ساختمان استفاده شود. در انتخاب یک عایق رطوبتی مناسب، بهتر است از پیمانکار و کارشناس با تجربه راهنمایی بگیرید.

انواع مختلف عایق ها برای همه سقف ها نمی توانند مناسب باشند. مثلا پلی استایرن های منبسط شده نباید در تماس با پلی وینیل کلراید باشند. این دو هیچ سازگاری با یکدیگر ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید