معرفی جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت و مقایسه مشخصه های آن با دیگر مصالح

بلوک های یونولیت سقفی، وزن سبک و اجرای ساده آنها

بلوک های یونولیت سقفی، وزن سبک و اجرای ساده آنها


بررسی یونولیت های سقفی و ضریب حرارتی ورق یونولیت

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، به صنعت ساخت و ساز نیز مصالح جدیدی معرفی شده اند. این مصالح، وزن یا بار اضافه سازه را کاهش داده، ایمنی آن را بالاتر برده و در مواجهه با عوامل محیطی و حوادث آن را مقاوم تر ساخته اند. فوم یا یونولیت سقفی یکی از این مصالح است که کلیه این ویژگی های منحصر به فرد را دارا بوده و در ساخت و اجرای ساختمان ها بسیار پرکاربرد شده است.

جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت یکی از مهمترین معیارهای سنجش این ورق ها در ساختمان محسوب می شود. مهندسان اجرایی با استناد به اطلاعات موجود در این جدول، ورق هایی با ضخامت مناسب را در ساخت و ساز به کار می گیرند.

در این مقاله سعی شده است که به نقش موثر ورق های یونولیت سقفی، ویژگی ها و مزایای آن در ساخت و ساز و جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت با جزئیات بیشتری پرداخته شود.

مزایای بلوک های یونولیت سقفی در مقایسه با سایر بلوکها

مقایسه بین مشخصه های یونولیت سقفی با دیگر مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، دلیل وسیع شدن کاربرد این ورق ها و بلوک ها را تعیین خواهد کرد. از جمله این مزایا می توان موارد زیر را برشمرد:

وزن محدود

وزن بلوک های یونولیت سقفی در حدود 4 الی 5 کیلوگرم بر مترمربع است. این در حالی است که بلوک های سیمانی به طور متوسط دارای وزن 168 الی 220 کیلوگرم بر مترمربع هستند. همانطور که آشکار است وجود یونولیت های سقفی به میزان 150 کیلوگرم بر متر مربع بار یا وزن مرده وارده بر سقف را کاهش خواهد شد. بلوک های سفالی نیز از دیگر مصالحی هستند که در سقف ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. وزن این سفال ها از سیمان کمتر است اما باز هم به پای وزن پایین بلوک های یونولیت سقفی نمی رسند.

بلوک های یونولیت سقفی، وزن سبک و اجرای ساده آنها

بلوک های یونولیت سقفی، وزن سبک و اجرای ساده آنها

مقاومت بالا در برابر لرزش و زلزله

آنچه به مقاومت یک ساختمان در برابر زلزله و لرزش های ناگهانی می افزاید، وزن کم آن سازه می باشد. وزن کمتر بلوک های یونولیت سقفی در مقایسه با دیگر مصالح، استحکام و مقاومت اسکلت ساختمان را به شدت افزایش داده و به ضد لرزه بودن سازه ها کمک شایانی می کند.

یونولیت سقفی یک عایق رطوبتی قوی

بلوک های سفالی و سیمانی در برابر نفوذ رطوبت عایق هستند؛ اما بلوک های یونولیت سقفی نیز از این ویژگی بی بهره نبوده اند. یونولیت دارای ضریب نفوذپذیری پایینی بوده و جذب آب در آن صفر است. همین امر سبب شده که این مصالح در آب متورم نشده و تغییر شکل پیدا نکنند. ساختار دانه ای شکل سطح یونولیت و پوشش منسجم این سطح، آن را به عایق بسیار مناسبی در برابر رطوبت و آب تبدیل ساخته است.

یونولیت سقفی یک عایق صوتی مطمئن

با استناد بر علم فیزیک، سطوح صاف، متراکم و صیقل، امواج صوتی را بهتر منعکس کرده و عایق مناسبی برای صدا هستند. یونولیت های سقفی در مقایسه با بلوک های سیمانی و سفالی از تراکم بالاتر و سطوح صاف تری برخوردار هستند. همین امر یونولیت سقفی را به عایق مطمئن صوتی در ساخت و ساز تبدیل ساخته است. نکته قابل توجه این است که با بهبود و ارتقاء کیفیت ساختار یونولیت می توان میزان عایق بودن آن را به صد در صد افزایش داد.

سطح و ساختار منسجم بلوک های یونولیتی

سطح و ساختار منسجم بلوک های یونولیتی

ضریب حرارتی ورق یونولیت

ضریب حرارتی ورق یونولیت، میزان انتقال حرارت در آن را تعیین می کند. ضریب حرارتی، برای سنجش میزان عایق بودن این نوع مصالح در برابر حرارت مورد استفاده قرار می گیرد. هر چه مقدار ضریب انتقال حرارت کمتر باشد، ورق یونولیت عایق مناسب تری برای حرارت خواهد بود. ضریب حرارتی ورق یونولیت در محصولات با کیفیت و مرغوب در حدود w/m2k 0.037 می باشد. این نوع مصالح سازه را تا حدود 70 درصد عایق می کنند.

میزان تراکم و چگالی بلوک های فوم سقفی رابطه مستقیمی با میزان عایق بودن آن دارد. به همین دلیل از یونولیت های چگالی بالا در ساخت سردخانه های بزرگ و زیر صفر صنعتی استفاده می شود. یونولیت در قیاس با دیگر مصالح، حرارت کمتری را از خود عبور می دهد به همین دلیل این مواد به گزینه های ایده آلی برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساخت سازه ها تبدیل شده اند.

جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت معیار خوبی برای این واقعیت است. اطلاعات مندرج در این جداول به کمک تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی اندازه گیری می شوند. مهندسین و کارشناسان بر اساس اطلاعات این جدول ساختمان را در برابر نفوذ یا هدر رفت انرژی عایق می سازند.

در ادامه، نمونه ای از جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت و بلوک سیمانی آورده شده است.

جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت و بلوک سیمانی

جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت و بلوک سیمانی

عدم نیاز به استفاده از دیگر مصالح به میزان زیاد

مزیت دیگری که استفاده از فوم سقفی در ساخت و ساز دارد، صرفه جویی در استفاده از دیگر مصالح است. همانطور که گفته شد ورق ها و بلوک های یونولیتی با داشتن وزن سبک، بار اضافه و مرده ساختمان را کاهش می دهند. این امر سبب می شود که تیرچه ها، پل های فولادی، ستون ها و فونداسیون ضعیف تر یا کمتری را در ساخت سازه ها به کار گرفت؛ بنابراین به کمک این مصالح، هم می توان در مصرف مواد اولیه صرفه جویی کرد و هم هزینه ساخت را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد.

سرعت بالای اجرا

وزن سبک، حمل و اجرای ساده و ابعاد وسیع بلوک های یونولیت سقفی به انجام پروژه های ساخت و ساز سرعت بخشیده اند. به عنوان مثال 100 متر مربع سقف هایی که از بلوک های سیمانی تشکیل شده اند در 12 ساعت قابل اجرا می‌باشند در حالی که ساخت سقف هایی با همین متراژ با بلوک های یونولیتی تنها در یک ساعت انجام پذیر خواهد بود.

 

برش و شکل پذیری ساده یونولیت سقفی

برش ساده بلوک های یونولیت سقفی، فرم گیری آن به اشکال مختلف هندسی را میسر ساخته است. مثلا ساخت سقف های دفرمه، بیضی شکل و … به کمک یونولیت بسیار ساده و سریع انجام می شود. در حالی که این کار با استفاده از بلوک های سیمانی یا سفالی با سختی زیادی همراه بوده و از کیفیت لازم برخوردار نمی باشد. برای انجام این کار می بایست بلوک ها را شکست و فضاهای ایجاد شده را با خرده مصالح پر کرد. همین امر کیفیت انجام کار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برش و شکل گیری ساده ورق یونولیت

برش و شکل گیری ساده ورق یونولیت

قیمت بالاتر و هزینه نهایی پایین تر

بلوک های فوم سقفی در مقایسه با بلوک‌های سیمانی یا سفالی قیمت بالاتری دارند. با این وجود صرفه جویی در استفاده از دیگر مصالح، کاهش هزینه دستمزد کارگران و داشتن ضریب حرارتی مناسب، ساخت سقف را با این مصالح مقرون به صرفه ساخته است.

نتیجه گیری

تغییر سبک معماری، نوع ساخت بناها و اهمیت عایق بندی ساختمان ها، استفاده از یونولیت های سقفی را پرکاربرد ساخته است. آنچه گفته شد مشخصه های منحصر به فرد بلوک های یونولیت سقفی، ضریب حرارتی ورق یونولیت و مزیت این مصالح در مقایسه با بلوک های سیمانی و سفالی بود.

با داشتن نگاهی دقیق به جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت به این نکته پی خواهید برد که این ماده اولیه تا چه حد قادر خواهد بود سازه را در برابر هدر رفت انرژی عایق نماید.

کارخانجات تولیدی رکسانا با نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت، موفق شده است در زمینه تولید ورق ها و بلوک های یونولیتی از رقبای خود پیشی گرفته و محصولات با کیفیت، مقاوم و ایمن تولید نماید. این مجموعه موفقیت خود را مدیون پرسنل و تکنسین های کار آزموده، وجود دستگاه های پیشرفته و تمام اتوماتیک و تجربه چندین و چند ساله خود می داند.

پیشنهاد ما به کسانی که قصد خرید بلوک یا ورق یونولیت را دارند این است که از نظر و دانش متخصصین حرفه ای رکسانا کمک بگیرند. کلیه خریداران
با دریافت اطلاعات دقیق از جدول ضریب حرارتی ورق یونولیت و دیگر مشخصه های محصول، انتخابی مطمئن و رضایت بخش را تجربه خواهند کرد.

خریدی مطمئن و به صرفه در رکسانا فوم

خریدی مطمئن و به صرفه در رکسانا فوم

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید