تولید و ساخت یونولیت فشرده

یونولیت فشرده

یونولیت فشرده چیست و چه کاربردهایی دارد؟. نحوه ساخت یونولیت فشرده به چه شکل می باشد؟. قیمت یونولیت فشرده در چه حد می باشد؟.

یونولیت فشرده چیست؟

ابتدا لازم است که در رابطه با یونولیت توضیح مختصری ارائه شود. یونولیت (به انگلیسی: Styrofoam) در کشورمان به نام های یونولیت، پلاستوفوم و آکاسیف نیز شناخته می شود. نام اصلی آن پلی‌استیرن انبساطی (Expanded Polystyrene) است که اختصارا EPS نامیده می شود. یونولیت نوعی ماده سبک و متخلخل است که معمولا به رنگ سفید بوده و بعضیی مواقع تحت عنوان فیبر سفید هم شناخته می شود. به طور تخصصی تر می توان گفت که یونولیت گونه ای از پلیمرهای سفید رنگ می باشد. که عایق صدا و دما و رطوبت بوده و از فرآیندهای شیمیایی تولید می شود. یونولیت در موارد مختلفی نظیر بسته بندی ابزارهای الکتریکی، عایق سازی، موضوعات تبلیغاتی و… کاربرد دارد.

 

 

اما یونولیت فشرده نوعی از انواع یونولیت است که وزن بسیار بالایی داشته. و دانسیته یا همان چگالی آن نیز در حد بالایی می باشد. یونولیت فشرده یکی از پرکاربردترین انواع یونولیت است. که در موارد گوناگون مانند صنعت ساختمان. صنعت خودروسازی. صنایع غذایی. قالب سازی. مجسمه سازی. درب های ضد سرقت. عایق سازی. بسته بندی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین کاربردهای یونولیت فشرده این است که می توان آن را در ترکیب با عایق های صوتی دیگر مانند فوم های آکوستیک، پشم سنگ و… استفاده کرد. و کاربرد صداگیری آن را افزایش داد. ضمنا نامگذاری ورق های این نوع یونولیت  بر اساس وضعیت و میزان فشردگی آن ها انجام می گیرد.

 

نحوه ساخت یونولیت فشرده

به طور خلاصه و ساده می توان گفت که ساخت این نوع یونولیت طی فرآیندی صورت می گیرد. که در آن مواد اولیه پلی استایرن بعد از پخت اولیه به شکل بلوک هایی با استحکام بسیار بالا درآمده و سپس به صورت ورقه هایی در ابعاد گوناگون برای مصارف مختلف تولید خواهد شد. اما در ادامه قصد داریم تا تولید این نوع یونولیت را به طور جامع تری مورد بررسی قرار دهیم.
برای ساخت یونولیت فشرده در قدم اول، مواد اولیه که همان استایرن می باشد تهیه می شود.

 

 

این ماده اولیه که به شکل دانه های کوچکی مانند دانه های شکر می باشد باید منبسط شده و اندازه آن بزرگتر شود. که این کار به وسیله دیگ بخار و یا دستگاهی به نام اکسپندر انجام خواهد شد. در واقع ماده خام اولیه درون این دستگاه ریخته شده و سپس به وسیله بخار، این دانه های کوچک حدودا 50 برابر بزرگتر خواهند شد. بعد از پختن و منبسط شدن دانه های اولیه مدت زمانی خواهد گذشت که اصطلاحا به آن زمان استراحت گفته می شود. و بسته به نوع ماده اولیه متغیر خواهد بود. بعد از گذشت زمان مذکور، مواد در داخل دستگاه خشک کن ریخته خواهند شد. که این کار به وسیله مکنده های مخصوص انتقال مواد انجام می شود. سپس باید زمانی بگذرد تا مواد اولیه کاملا خشک شوند. دقت کنید که اگر نیاز به مواد سبک باشد باید مواد پخته شده برای بار دوم وارد دستگاه مواد پز شده و مجددا فرآیند قبلی را طی کنند تا بیشتر منبسط شوند. در این مرحله باید مواد پخته شده توسط مکنده های انتقال مواد وارد بلوکر ها شوند. در اینجاست که فرآیند فشرده سازی دانه های تشکیل دهنده یونولیت انجام می گردد و یک سری بلوک های مستطیل شکل که به طور معمول ابعاد 100*100*200 سانتی متر دارند تولید می شود. بعد از اینکه دانه های یونولیت تبدیل به بلوک یونولیت شدند مدت زمانی صرف خشک شدن و جابه جایی گاز پنتان یونولیت با هوا خواهد شد. در پس از اینکه بلوک یونولیت کاملا خشک و منبسط گشت نوبت به مرحله برش خواهد رسید. همانطور که گفته شد در نهایت باید بلوک یونولیت تبدیل به ورقه هایی در ابعاد مختلف شود که این کار معمولا بر اساس درخواست مشتری انجام می گیرد. در مرحله برش یونولیت غالبا از میز برشی تحت عنوان Hot Wire استفاده می شود. اما استفاده از میزهای سی ان سی مخصوص و همچنین برخی دستگاه های PLC نیز رایج است. انتخاب نوع میز برش نیز به درخواست مشتری بستگی دارد. برای برش های ساده و صاف از ساده ترین نوع میز برش استفاده می شود. در حالی که برای برش یونولیت به صورت اشکال خاص مثل یونولیت سقفی معمولا از میز برش یونولیت CNC استفاده می شود.
لازم به ذکر است که تولید این نوع یونولیت به دو روش دستی و اتوماتیک انجام می شود. استفاده از دستگاه های تمام اتوماتیک شیپ مولدینگ در تولید یونولیت فشرده این امکان را به وجود آورده که بر اساس سفارش مشتری نوعی قالب اختصاصی ساخته شده که با استفاده از آن می توان طول و عرض ورق یونولیت فشرده و همچنین ضخامت آن را به میزان دلخواه تعیین کرد. در صورتی که ضخامت مورد نیاز کمتر از 10 سانتی متر باشد باید یونولیت را با استفاده از دستگاه برش به ضخامت دلخواه برش زد. همانطور که گفته شد ورق های یونولیت فشرده از دانه بندی های متنوعی تشکیل شده اند. و در دانسیته های مختلفی قابل تولید می باشند.

 

قیمت یونولیت فشرده

یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید یونولیت های فشرده مربوط به قیمت یونولیت فشرده می شود. فاکتورهای مختلفی بر قیمت یونولیت های فشرده اثر می گذارند که در ادامه مهم ترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

 

 

از جمله عواملی که در قیمت یونولیت فشرده تاثیرگذار هستند می توان به نوع و برند مواد مصرفی در یونولیت فشرده و همچنین کشور سازنده آن اشاره داشت. همچنین ابعاد یونولیت از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت آن می باشد. و قیمت دهی یونولیت های فشرده بر اساس مقدار مواد مصرف شده در یک متر مکعب از آن انجام می شود. به طورر کلی می توان گفت که قیمت مواد اولیه استفاده شده در ساخت این نوع یونولیت، هزینه حمل مواد اولیه و در نهایت هزینه های تولید و حمل کالای نهایی عوامل تعیین کننده قیمت یونولیت فشرده در بازار می باشند. برای خرید یونولیت های فشرده با قیمت مناسب بهتر است که در ابتدا لیست قیمت یونولیت فشرده را از مراکز معتبر فروش یونولیت فشرده دریافت کرده و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید.

 

کارخانجات تولید یونولیت رکسانا فوم یکی از فروشندگان و تولید کنندگان عمده یونولیت ورقه ای در ایران محسوب می گردد. جهت تماس با رکسانا فوم و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید لیست قیمت این انواع فوم تولیدی این کارخانه را مشاهده نمایید. جهت مشاهده مواد اولیه پلی استایرن های رکسانا به این قسمت مراجعه نمایید.

  • بخش فروش: ۰۲۱۵۶۸۶۴۴۸۸
  • بخش فروش: ۰۲۱۵۶۸۶۴۴۷۷
  • فکس: ۰۲۱۵۶۸۶۴۴۶۶
  • مدیر فروش: ۰۹۱۲۸۹۸۶۲۷۳
  • مدیریت: ۰۹۱۲۷۰۱۹۵۰۱
    • آدرس کارخانه:
    • تهران جاده ساوه سه راه آدران انتهای خ یخ سازی خ رکسانا فوم نبش خ عسگری پ ۱۲۱.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید