بازیافت ورق فوم با استفاده از روش های شیمیایی

بازیافت ورق فوم با استفاده از روش های شیمیایی

ورق فوم یکی از مصالح اولیه در پروژه های ساخت و ساز است، اما یک چالش بزرگ از لحاظ مسائل زیست محیطی در هنگام استفاده از انواع ورق یونولیت مطرح می باشد و آن هم مسئله آلودگی محیط زیست است. اگرچه مزایای بسیار با ارزشی نظیر قیمت مقرون به صرفه، کاهش هزینه‌های عایق سازی و کاهش هزینه های تولید عایق های ساختمانی توسط ورق فوم برای مشتریان و فروشندگان تامین می شود اما همین مواد به یک مسئله جدی در جوامع تبدیل شده اند.

 پلی استایرن که به عنوان مواد اولیه برای تهیه ورق فوم شناخته می شود از مواد نفتی به دست می آید؛ بنابراین در هر صورت اگر به محیط زیست راه پیدا کند، مسئله تخریب زیست محیطی برای آن مطرح می باشد. از طرف دیگر با ورود ضایعات پلی استایرن ورق های یونولیت در جریان تولید در کارخانه یا مصرف آنها، به علت مشکل جداسازی و دفع زباله ها در محل دفن زباله و پسماند، به طور جدی مشکلاتی را به وجود می آورد؛ مسئله آلوده شدن محیط زیست در محل دفن زباله ها با پسماندهای بازیافتی ورق فوم با نام “آلودگی پلاستیک” شناخته می شود.

 شاید تعجب کنید اگر بدانید آلودگی های محیط زیستی ناشی از ورود ضایعات فوم ورقه ای یا ورق فوم به تدریج به اکوسیستم های حیات وحش، اقیانوس ها، زندگی انسان ها، آب های زیرزمینی و غیر راه پیدا می‌کند. با توجه به مسائل مطرح شده، روش‌های نوین بازیافت ورق فوم و ضایعات یونولیت به صورت غیر مخرب از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است.

بازیافت ورق فوم با واکنش های شیمیایی

 یکی از روش‌های نوین بازیافت ورق فوم یا یونولیت ورقه ای، استفاده از مواد شیمیایی در کارخانه های بازیافت است. طرح های صنعتی که در بازیافت ورق فوم ارائه شده اند، محصولات جانبی مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که با خلوص بالاتر از ۹۹ درصد می تواند به چرخه صنعت بازگردد. در کارخانه بازیافت یونولیت ورقه ای، رآکتورهای با راندمان بالا با کاتالیزور نیکل برای انجام واکنش پیرولیز برای بازیافت فوم ورقه ای استفاده می شود.

 در فرایند بازیافت ورق فوم از طریق واکنش های شیمیایی که در راکتور های کارخانه ها انجام می گیرد، پارامترهای مهمی باید مورد توجه قرار داده شود؛ به طور مثال، گرمای آزاد شده، گرمای دریافتی، انرژی، استفاده از مبدل های حرارتی، برای کاهش هزینه های انتقال حرارت، راکتور های قوی و مقاوم، حلال ها و مواد نفتی، مهمترین عوامل در کارخانه بازیافت شیمیایی ورق فوم هستند.

اهمیت بازیافت ورق فوم

 استفاده روز افزون از مواد پلاستیکی و پلیمری در جامعه مدرن امروزی، پایداری قابل توجهی را ایجاد کرده است. نگرانی ها و دغدغه های ذهنی جوامع برای ورود ضایعات ورق یونولیت به محیط زیست، علی رغم مزایای آن ها موجب شده است، مسأله بازیافت ورق فوم، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در برخی از کشورها تنها ۱۰ درصد از فوم ورقه ای بازیافت می شود و در برخی از کشورهایی که تجهیزات لازم را ندارند، این مقدار به کمتر از یک درصد می‌رسد.

 شایان ذکر است که فرآیند بازیافت ورق فوم به شیوه های غیر اصولی و با استفاده از روش های صنعتی غیر استاندارد انجام می گیرد به جرات می توان گفت یک اقدام ناقص و غیر عاقلانه در بازیافته مواد فومی پلی استایرن برشمرده می‌شود و حتی ممکن است آلاینده‌های بیشتر از حد معمول را به محیط زیست وارد کند.

 فرایند بازیافت و جداسازی ضایعات ورق فوم از زباله ها از طریق سیستم های جداسازی مکانیکی بازیافت در کارخانه ها و استفاده از مواد شیمیایی در راکتورها قابل اجرا است.

 نکته مهم در بازیافت فوم ورقه ای، از بین بردن ناخالصی ها در ضایعات است. روش های بازیافتی در بسیاری از کشورها هنوز به طور کامل شناخته شده نیستند چرا که مزایای اقتصادی و زیست محیطی برای جامعه هنوز به درستی تشریح نشده است.

 در بیان مزیت بازیافت ورق فوم، همین قدر کافی است که بگوییم پرمصرف ترین محصولات پتروشیمی نظیر بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، استایرن و مشتقات آنها به عنوان محصولات جانبی تولید می شود. همین عامل موجب شده است که ادعا کنیم بازیافت یونولیت ورقه ای، یک راه موثر برای کاهش مقدار پلی استایرن راه یافته به محیط زیست می باشد. در برخی از منابع برای واکنش بازیافت شیمیایی ورق فوم، ۳۵۰ درجه تا ۴۵۰ درجه سانتی گراد در مدت زمان ۶۰ دقیقه تعیین شده است.

اقدامات مهم در بازیافت ورق فوم

 شرکت های زیادی در زمینه فروش یونولیت ورقه ای، فروش ورق فوم و فروش انواع فوم، فعالیت دارند؛ این ورقه ها از نظر کاربرد اصلی به عنوان یک عایق برای ساختمان ها عمل می کنند. قیمت ورق یونولیت به وزن تخته ها و قیمت مواد اولیه بستگی دارد. پس از آنکه ورق یونولیتی در پروژه های ساخت و ساز استفاده شد، حجم مشخصی از یونولیت ها به صورت ضایعات در محل استفاده، تولید می شود.

 بهترین اقدام که مصرف کنندگان ورق فوم برای بازیافت یونولیت ورقی می توانند انجام دهند این است که ضایعات را در یک محل مخصوص، به دور از زباله ها و پسماندهای بازیافتی خشک نظیر کاغذها و فلز انبار کنند. این عامل از دو جهت اهمیت دارد؛ به عنوان مزیت اول، انبار در یک محوطه جدا، از راه یافتن ضایعات پلی استایرن به محیط زیست جلوگیری می‌کند؛ مزیت دوم این اقدام عاقلانه، امکان حمل و نقل سریع و ساده از طریق ماشین های بازیافتی تا محل کارخانه می باشد.

 فرایند بازیافت شیمیایی ورق فوم به تفصیل و مدت زمان  بیشتری نیاز دارد چرا که مواد شیمیایی مختلفی در مراحل متفاوت، قبل از راکتور، داخل راکتور و پس از خروج از راکتور در این واکنش ها درگیر هستند.

بخش فروش: 56864477-021
فکس: ۵۶۸۶۴۴۶۶-۰۲۱
مدیر فروش: ۸۷۸۱۸۱۰-۰۹۱۲
مدیریت: ۷۰۱۹۵۰۱-۰۹۱۲
مدیریت: ۸۹۸۶۲۷۳-۰۹۱۲

آدرس : تهران جاده ساوه سه راه آدران انتهای خ یخ سازی خ رکسانا فوم نبش خ عسگری پ ۱۲۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید