انواع، کاربرد و قیمت یونولیت سیمان شسته

انواع، کاربرد و قیمت یونولیت سیمان شسته

انواع، کاربرد و قیمت یونولیت سیمان شسته

یونولیت سیمان شسته از جمله مصالح مورد نیاز برای اجرای نمای سیمان شسته است. استفاده از آن می تواند کمک کند تا طرح نما یکدست تر و در نتیجه زیباتر شود. در این مقاله ابتدا به توضیح نحوه اجرای نمای سیمان شسته می پردازیم و در ادامه درباره کاربرد و انواع فوم یا یونولیت سیمان شسته به عنوان یکی از مهم ترین و مقرون به صرفه ترین مصالح مورد استفاده در اجرای این نما مطالبی را ارائه می دهیم.

نمای سیمانی شسته چیست؟

نمای شسته از جمله نماهای اندودی متداول در ایران می باشد. مزایایی که این نما دارد باعث کاربرد گسترده آن شده است. همانطور که اشاره شد نمای شسته نمایی اندودی است. اندود پوششی یکنواخت روی سفت کاری بنا می باشد. این نما مدرن و زیبا بوده و امروزه به ویژه در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چنین سبکی از ترکیب سنگ دانه های دانه بندی شده، پودر سنگ و سیمان سفید ایجاد می شود. سنگ دانه ها در رنگ های گوناگون از جمله سیاه، سفید، قرمز، سبز، خاکستری و غیره و به صورت بسته بندی در بازار موجود است. علت نامگذاری این نوع نما به سیمان شسته این است که نما بعد از اجرا و در پایان کار با آب شسته می شود تا ظاهری تمیزتر داشته باشد.

نمای سیمانی شسته کاربرد زیادی دارد و علاوه بر نمای بیرونی بناها در طراحی ویلا، راه پله ها، برج ها و دیوارهای باغ نیز از آن استفاده می شود. در طراحی برج ها از رنگ سفید آن استفاده می شود که مدرن تر و زیباتر می باشد.

انواع، کاربرد و قیمت یونولیت سیمان شسته

نمای سیمانی شسته چیست؟

اصلی ترین مصالح مورد نیاز در نمای شسته سیمانی

یونولیت سیمان شسته یا شیشه و یا ناودانی آلومینیوم، پودر سنگ، سیمان سفید و سنگ دانه از جمله اصلی ترین مصالح برای اجرای نمای سیمان شسته هستند. بنابراین تهیه با کیفیت ترین انواع این مصالح اهمیت زیادی دارد.

مراحل اجرای نمای شسته

در ابتدا بایستی کار زیرسازی (اجرای پلاستر سیمان) را به درستی انجام دهیم. یعنی باید سطحی که قرار است سیمانکاری روی آن انجام شود را به خوبی تراز کنیم تا یکدست تر شود. تراز کردن سطح کار همچنین باعث می شود که مصالح به اندازه مصرف شود.

مرحله ی بعد تهیه ی یونولیت سیمان شسته یا نوار شیشه است. نوار شیشه را می توان از شیشه فروشی ها تهیه کرد. سپس بر اساس طرح نهایی روی کار را ریسمان کشی کرده و یونولیت و شیشه ها را با توجه به ریسمان روی کار قرار می دهیم. بعد از آن سنگ دانه ها، سیمان سفید و پودر سنگ را جهت آماده سازی یک ملات یکنواخت مخلوط می کنیم. سپس با استفاده از تخته ماله روی کار ما بین یونولیت ها یا شیشه ها را با ملات آماده شده پر می کنیم.

بعد از اینکه سیمان گیرش پیدا کرد (تقریبا 20 دقیقه بعد) روی کار را با کمک فرچه یا ابر خیس می شوییم. این شستشو برای پاک کردن سیمان روی سنگ دانه ها می باشد و باعث تمیز شدن و در نتیجه نمایان شدن سنگ دانه ها می گردد. اگر سیمان به راحتی پاک نشد، می توان عمل شستشو را چندین بار دیگر تکرار کرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

یونولیت سیمان شسته یا شیشه را می توان در مرحله ی بعدی بیرون کشید یا اینکه بسته به طرح نهایی می توان اجازه داد در کار باقی بمانند.

انواع، کاربرد و قیمت یونولیت سیمان شسته

کاربرد یونولیت سیمان شسته

مهم ترین مزایای نمای شسته سیمانی

مسلما مهم ترین مزیتی که می توان برای نمای شسته در نظر گرفت زیبایی خاص آن است. رنگ های متنوع سنگ دانه ها جلوه ای زیبا به کار می دهند. اگر نمای شسته به خوبی و با مصالح با کیفیت اجرا شود، مقاومت و ماندگاری بالایی دارد. از جمله مزایای دیگر این نما این است که می توان با هزینه ی بسیار کمتر نسبت به دیگر نماها طرح های متنوع تری را اجرا کرد. علاوه بر این کار از تنوع رنگی بسیار بالایی نیز برخوردار است که زیبایی کار را چند برابر می کند.

یکی از مشکلاتی که نماهای دیگر دارند این است که بعد از مدتی کثیف می شوند و نیاز به نماشویی دارند. اما بعضی از رنگ هایی که در نمای شسته اجرا می شوند کثیفی را نشان نمی دهند. همچنین نمای شسته در مقایسه با نماهای سنگی خطرات کمتری دارد. البته قیمت پایین تر نمای سیمان شسته نسبت به نماهای دیگر هم باعث محبوبیت بیشتر این نما به خصوص در میان انبوه سازان و برج سازان شده است.

معایب نمای شسته چیست؟

یکی از معایب اجرای این نما سرعت کم اجرای کار به دلیل سخت و پیچیده بودن کار می باشد. معمولا می توان روزی 10 متر مربع از کار را اجرا کرد. عایق مناسبی برای رطوبت نیست. البته این مشکل را می توان با قرار دادن مواد عایق بی رنگ روی کار برطرف کرد.

رایج ترین طرح ها و رنگ بندی سیمان شسته در ایران

رنگ بندی سیمان شسته با توجه به سنگ به کار رفته در کار متفاوت است. سنگهای دارای رنگ های قهوه ای، سفید، سیاه، قرمز جگری، لیموئی،کرم، سبز و سفید استخوانی در ایران پرکاربرد هستند. در طراحی نمای ساختمان می توان یکی از این رنگ ها و یا تلفیقی از آنها را استفاده کرد.

انواع، کاربرد و قیمت یونولیت سیمان شسته

رایج ترین طرح ها و رنگ بندی سیمان شسته

انواع یونولیت سیمان شسته

انواع مختلفی از یونولیت سیمان شسته در اندازه های 2، 5/2، 3، 4 و 5 سانتی متری و غیره وجود دارد که با توجه به طرح بنا به کار گرفته می شوند. به عنوان مثال از فوم چهار سانتی برای نماهای هلالی که نمی توان شیشه گذاری برای آنها انجام داد، استفاده می کنیم. از ناودانی آلومینیومی (با سایز متفاوت) نیز می توان برای نماهای هلالی استفاده کرد.

کاربرد یونولیت سیمان شسته چیست؟

یونولیت سیمان شسته برای بندکشی بین شسته ها به کار می رود. همانطور که اشاره کردیم در اجرای شسته ابتدا باید زیرسازی و پس از آن بندکشی کنیم. بندکشی ها با استفاده از این فوم ها و شیشه ها انجام می شود.

قیمت یونولیت سیمان شسته

قیمت یونولیت سیمان شسته با توجه به اندازه آن متفاوت می باشد. اما در کل می توان گفت که جزو مصالح ساختمانی مقرون به صرفه به ویژه در طراحی نمای شسته محسوب می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×چت آنلاین
محتوای جدید